آغاز تحول کیفی آموزش با اجرای آزمایشی شیوههای نوین آموزشی
رئیسجمهور اظهار داشت که آغاز اجرای آزمایشی روشهای نوین آموزشی، نقطه شروعی مهم است و افزود: استفاده از فضاهای تعاملی و شیوههای جدید آموزشی میتواند به طور چشمگیری گسترش...
رئیسجمهور با اشاره به اینکه آغاز آزمایشی شیوههای نوین آموزشی، نقطه شروعی است، اظهار داشت: استفاده از فضاهای تعاملی و روشهای نوین آموزشی میتواند به طور قابل توجهی گسترش یابد.
به گزارش مرکز تحلیلی رافق، «آیین آغاز فعالیت آزمایشی کلاسهای هوشمند» امروز چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴، با حضور مسعود پزشکیان در دبیرستان دخترانه امام حسن مجتبی (ع) واقع در منطقه نظامآباد تهران برگزار شد. رئیسجمهور در این مراسم با حضور در کلاس درس علوم پایه هفتم و در جمع دانشآموزان بیان کرد: این ساعت کلاس شما به زنگ علوم اختصاص دارد و موضوع آموزشی درباره انرژیهای پاک است؛ بدون شک اگر در این فضاهای آموزشی و علمی به مسئله اصلاح الگوی مصرف و ضرورت استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و پاک توجه کنیم، یکی از چالشهای اساسی کشور که ناترازی انرژی و آلودگی هوا است، حل خواهد شد.
پزشکیان با تأکید بر اینکه ارائه مباحث در کلاس درس باید مسئلهمحور و کاربردی باشد، تصریح کرد: ضروری است در کنار ارائه مباحث تئوری، به موضوعات عملی و مهارتی نیز توجه شود. در این راستا، تیمسازی و انجام کار گروهی میتواند راهحلی مؤثر برای توسعه و رشد فردی و جمعی آیندهسازان کشور باشد.
رئیسجمهور با یادآوری این نکته که معیار نمرهدهی و ارزیابی در نظام تعلیم و تربیت باید منطقی و واقعبینانه باشد، خاطرنشان کرد: سنجش عملکرد دانشآموزان باید به صورت واقعبینانه، هوشمندانه و بر اساس هدفی مشخص انجام شود تا دانشآموزان و فرزندانمان را به تلاش برای بهترین شدن ترغیب کند. همچنین در فعالیتهای مرتبط با رشد و توسعه عدالت آموزشی، باید تمام اقدامها بر مبنای «میتوانیم» و «میشود» باشد.
پزشکیان تأکید کرد: برای توسعه عدالت آموزشی و تجهیز فضاهای آموزشی، باید امکانات و زیرساختهای ارتباطی مناسب فراهم شود. در این زمینه، اتصال و توسعه شبکه فیبر نوری ضروری است و نصب پنلهای خورشیدی بر پشتبام تمامی مدارس باید به سرعت انجام گیرد. استفاده از این دانش و تکنولوژی همچنین میتواند برای دانشآموزان الهامبخش باشد تا در خانوادههای خود مباحث مرتبط با اصلاح الگوی مصرف را ترویج دهند.
رئیسجمهور در ادامه سخنان خود گفت: آغاز آزمایشی شیوههای نوین آموزشی که امروز از این مدرسه شروع شد، یک نقطه آغاز است. تمام این موارد یعنی بهرهگیری از فضای تعاملی و روشهای نوین آموزشی میتواند به طور قابل توجهی توسعه یابد. هدف ما از تغییر شیوه آموزش تنها انتقال تکنولوژی نیست، بلکه در انجام تمام فعالیتها و اقدامات باید ماندگاری، کارآمدی، کیفیتبخشی و اثربخشی مورد توجه قرار گیرد.
پزشکیان با بیان اینکه افراد نخبه به تنهایی به موفقیت نخواهند رسید، افزود: کار گروهی و تشکیل تیم ضامن موفقیت یک مجموعه است، زیرا هر یک از شما دانشآموزان و آحاد جامعه، استعداد و تواناییهای خاص خود را دارید که میتواند مجموعهای خلاق شکل دهد و اقداماتی درخشان به همراه داشته باشد. سعی کنید هیچگاه به خود نمره کامل ندهید تا ذهنتان به پیشرفت و بهترین شدن عادت کند.
رئیسجمهور با تأکید بر اینکه فراگیری رقابت سالم یک اولویت است، توصیه کرد: معلمان و کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت به دانشآموزان یادآور شوند که بدون رقیب، تلاشی برای بهتر شدن و تحول امور صورت نمیگیرد یا حداقل به نتیجه نمیرسد. همچنین رقابت به معنای دعوا کردن نیست؛ بنابراین دوستی و صداقت از دیگر ارکان آموزش و پرورش هستند. اگر دانشآموزان بدانند که میتوانند بهترین باشند، برای تمام مشکلات راهحل خواهند یافت و به این ترتیب جامعه ما مقاوم خواهد شد.
پزشکیان اظهار داشت: همه باید تلاش کنیم تا افرادی مفید و مؤثر در جامعه باشیم و خصایل نیک انسانی را در درون خود نهادینه کنیم. مهم این است که شرایط و وضعیت موجود کشور را نپذیریم تا بتوانیم برای برونرفت از چالشها و نجات کشور راهحل بیابیم. در این امر کار گروهی فرآیند غلبه بر مشکلات را سرعت میبخشد.
رئیسجمهور با اشاره به مشارکت والدین، خیرین و مسئولان در ساخت و تجهیز مدارس و فضاهای آموزشی خاطرنشان کرد: فرزندان و دانشآموزان ما امید آینده کشور هستند. آنها میتوانند با فضایی که برایشان فراهم میشود، در کنار تحصیل، مباحثی همچون اخلاق، وحدت و انسجام را با کمک شما معلمان و کارشناسان تعلیم و تربیت بیاموزند. در این راستا مردم، خیرین و دولتمردان نیز در کنار شما حضور خواهند داشت تا عدالت آموزشی در تمام نقاط کشور و مناطق محروم در حوزه نرمافزاری و سختافزاری برقرار شود.
پزشکیان در بدو ورود به این مدرسه، در یادمانی که به منظور گرامیداشت یاد شهدای دانشآموز جنگ تحمیلی ۱۲روزه برپا شده بود، به قرائت فاتحه پرداخت و یاد همه شهدا را گرامی داشت. همچنین تعدادی از گروههای دانشآموزی در جریان این مراسم با ارائه ماکتهای دستساخته خود، به تشریح علمی و عملی آموختهها و یافتههای خود در زمینه رفع ناترازی پرداختند.
در این مراسم، شیوه جدید آموزش با هدف تحول، عینیسازی و تعمیق یادگیری مفاهیم درسی با بهرهگیری از سکوهای نوین و استفاده از تجهیزات و تکنولوژیهای پیشرفته آموزشی رونمایی شد. بر اساس این شیوه، ارائه محتواهای درسی به جای تکیه صرف بر توضیحات کلامی معلم، با بهرهگیری از تکنولوژیهای جدید و قرار گرفتن تلویزیونهای بزرگ در کلاسهای درس، به شکل هوشمند و با استفاده از هوش مصنوعی، بازیهای ویدئویی و ویدئوهای آموزشی تهیه شده بر اساس محتوای درسی، ارائه میشوند تا آموزش به شکل عینی ارائه و روند فراگیری دانشآموزان تعمیق شود.
امروز علاوه بر دبیرستان دخترانه امام حسن مجتبی (ع) در منطقه نظامآباد تهران، ۳۵ مدرسه دیگر نیز -یک مدرسه در هر استان و به شکل ویژه در سه منطقه محروم- به صورت همزمان استفاده از این فناوری را به شکل آزمایشی آغاز کردند و به تدریج تمامی مدارس سراسر کشور، با اولویت مناطق محروم به این روش نوین تجهیز خواهند شد.