افزایش دو برابری ظرفیت مسافرپذیری مترو تا سال آینده/ امکان تولید روزانه یک واگن فراهم است
سروری اعلام کرد که در حال حاضر امکان تولید روزانه یک واگن مترو فراهم شده و پیشبینی میشود که این ظرفیت در سال آینده به دو برابر افزایش...
نائب رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که ظرفیت مسافرپذیری مترو تا سال آینده دو برابر خواهد شد و تولید روزانه یک واگن امکانپذیر است.
پرویز سروری در گفتوگو با مرکز تحلیلی رافق اظهار داشت که با وجود نیاز شدید پایتخت به واگنهای جدید مترو، فعالیت شرکت واگنسازی تهران در دورههای گذشته به دلیل مشکلات مالی و برخی سیاستهای حملونقل به حالت تعطیلی درآمده بود. اما با آغاز دوره ششم و ورود متخصصان جوان به این شرکت، فعالیتها دوباره با همکاری دولت از سر گرفته شد و روند تولید واگنها فعال گردید.
وی تصریح کرد که تصور «فانتزی بودن» تولید روزانه یک واگن نادرست است و در آغاز دوره ششم، وضعیت مجموعه بسیار ناامیدکننده بود، اما پیشرفتها به قدری سریع بوده که حتی خودشان نیز چنین سرعتی را در آغاز فعالیت مجدد پیشبینی نمیکردند.
به گفته سروری، در حال حاضر توان تولید روزانه یک واگن فراهم شده و پیشبینی میشود که این ظرفیت در سال آینده دو برابر شود. وی افزود که تاکنون حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ساخت واگنهای مترو در این مجموعه انجام شده و این روند همچنان ادامه دارد و افزایش ظرفیت تولید به همین زیرساختها وابسته است.
نائب رئیس شورای شهر تهران همچنین به قراردادهای جدید برای خرید ۷۹۱ واگن مترو از چین اشاره کرد و گفت که در این قراردادها تنها خرید واگن مطرح نیست، بلکه انتقال تکنولوژی نیز بهعنوان یک الزام گنجانده شده است. وی بر توانمندیهای جوانان داخلی برای داخلیسازی این واگنها تأکید کرد و افزود که با وجود این استعدادها، سهم ساخت داخل از ۳۵ درصد به ۵۵ و اکنون به ۸۵ درصد رسیده است و این روند با انتقال فناوری جدید نیز ادامه خواهد یافت.
سروری در ادامه بیان کرد که ساخت هر واگن داخلی برای کشور ارزشی چند برابر واردات دارد و سرعت پیشرفت در این حوزه کاملاً قابل قبول و حتی فراتر از انتظار بوده و میتواند مسیر ورود سریعتر فناوری و تقویت صنعت ریلی داخلی را هموار کند. وی پیشبینی کرد که ادامه روند فعلی میتواند ظرفیت جابهجایی مسافر را تا سال آینده حداقل دو برابر کند. همچنین، وی اشاره کرد که تقاضای واگنها دیگر محدود به تهران نیست و شهرهای مختلف کشور خواهان توسعه ناوگان ریلی هستند؛ این موفقیت میتواند سرآغازی برای پیشرفت در توسعه حمل و نقل عمومی با کمترین وابستگی به خارج کشور باشد.