تکذیب استفاده از سوخت مایع در نیروگاههای ری و پرند؛ تأکید بر غالب بودن گاز طبیعی
مدیرکل بهداشت، ایمنی و محیطزیست وزارت نفت با تکذیب گزارشهای منتشرشده در خصوص استفاده از سوخت مایع در نیروگاههای ری و پرند، اعلام کرد که نیروگاه ری از ابتدای آبانماه تنها با گاز طبیعی فعالیت کرده...
مدیرکل بهداشت، ایمنی و محیط زیست وزارت نفت با رد ادعای مطرحشده در خصوص مصرف سوخت مایع در نیروگاههای ری و پرند، اعلام کرد که نیروگاه ری از ابتدای آبانماه تنها با گاز طبیعی فعالیت کرده و ۸۰ درصد سوخت نیروگاه پرند نیز در همین مدت از گاز طبیعی تأمین شده است.
شهرام احمدی در این زمینه اظهار داشت: در ابتدای نشست، گزارشی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست درباره کیفیت هوای تهران در هفته نخست آذر ارائه شد. سپس، سازمان ملی استاندارد گزارشی از کیفیت سوخت در کلانشهر تهران مطرح کرد و در ادامه، وضعیت معاینه فنی خودروها مورد بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در این گزارش اعلام شده بود که نیروگاههای ری و پرند در هفته نخست آذر از سوخت مایع استفاده کردهاند، در حالی که نماینده وزارت نفت تأکید کرد که نیروگاه ری از ابتدای آبانماه فقط از گاز طبیعی استفاده کرده و هیچگونه سوخت مایعی در این نیروگاه سوزانده نشده است.
مدیرکل بهداشت، ایمنی و محیط زیست وزارت نفت همچنین تصریح کرد که ۸۰ درصد سوخت مصرفی نیروگاه پرند در همین بازه زمانی از طریق گاز طبیعی تأمین شده و نماینده شرکت برق حرارتی نیز این موضوع را تأیید کرد.
احمدی با تأکید بر اینکه هیچ سوخت مازوتی به نیروگاههای تهران تحویل نمیشود و تمام سوخت مایع تحویلی نفتگاز است، گفت: ۸۵ درصد نفتگاز تحویلی به نیروگاههای تهران استاندارد یورو دارد که نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش نشان میدهد.
وی همچنین بیان کرد: در این نشست بر کنترل سایر منابع آلودگی، از جمله استفاده صنایع از سوختهای مناسب، جلوگیری از پسماندسوزی در اطراف تهران، اعمال محدودیت برای ناوگان دیزلی و لزوم معاینه فنی و اجرای قانون برای وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی با همکاری وزارت کشور، پلیس راهور و شهرداری تأکید شد.
مدیرکل بهداشت، ایمنی و محیط زیست وزارت نفت اعلام کرد: برای نخستین بار در سال جاری، ۴۲۰ میلیون لیتر مازوت کمسولفور به شبکه نیروگاهی کشور تحویل شده که تأثیر آن در کاهش آلودگی کلانشهرهای اراک و اصفهان محسوس است.
احمدی در خصوص کیفیت سوخت عرضهشده برای ناوگان حملونقل اظهار داشت: بررسیها نشان میدهد که میزان سولفور و آروماتیکهای بنزین و پارامترهای نفتگاز کاملاً منطبق با استانداردهای یورو است. گزارش سازمان ملی استاندارد نیز نشان میدهد که اختلاف میان پارامترهای کیفی سوخت و نتایج آنالیزهای روتین وزارت نفت جزئی است.
وی تصریح کرد: در این نشست مقرر شد که نمایندگان وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد پروتکل مشترکی برای نحوه نمونهبرداری و انجام آزمونها تدوین کنند.