• اخبار روز
  • سیاسی
    • مجلس
    • دولت
    • احزاب و تشکل ها
    • سیاست خارجی
    • دفاعی امنیتی
    • برنامه‌های ویژه خبری
  • بین‌المللی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • اخبار ورزشی
    • فوتبال
    • ورزش زنان
    • دیگر ورزش ها
  • زاویه دید
مرکز تحلیلی رافق
  • اخبار روز
  • سیاسی
    • مجلس
    • دولت
    • احزاب و تشکل ها
    • سیاست خارجی
    • دفاعی امنیتی
    • برنامه‌های ویژه خبری
  • بین‌المللی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • اخبار ورزشی
    • فوتبال
    • ورزش زنان
    • دیگر ورزش ها
  • زاویه دید

برخی به‌طور رسمی اعلام کردند: “تهران را گران کنیم تا مردم مهاجرت کنند!”

شهردار تهران اظهار داشت که مسئله اصلی در پایتخت، کمبود آب نیست بلکه مدیریت نادرست در مصرف آن است.

آذر ۱۶, ۱۴۰۴
11 بازدیدها
چاپ
0 دیدگاه ها

شهردار تهران در مراسم روز دانشجو گفت: برخی به‌طور رسمی اعلام می‌کنند که باید قیمت‌ها در تهران افزایش یابد تا مردم از این شهر بروند!

به گزارش مرکز تحلیلی رافق، علیرضا زاکانی در این مراسم که صبح امروز -یکشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۴- در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز برگزار شد، به مشکلات پایتخت اشاره کرد و افزود: مشکل اصلی تهران، کمبود آب نیست، بلکه مدیریت نادرست مصرف آب است.

وی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در حوزه حمل‌ونقل تهران، اظهار داشت: در چهار سال قبل از مدیریت فعلی تنها ۱۳۴ دستگاه به ناوگان اضافه شده بود، اما ما تا کنون حدود ۷۰۰۰ دستگاه قرارداد بسته‌ایم و تا عید بیش از هزار دستگاه به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه خواهد شد.

زاکانی بر اهمیت حمل‌ونقل عمومی در کاهش آلودگی هوا تأکید کرد و گفت: برای کاهش آلودگی هوا باید بیشتر جابجایی‌ها از طریق حمل‌ونقل عمومی انجام شود. ۶۶ درصد ذرات معلق و ۸۱ درصد آلاینده‌های گازی ناشی از بخش متحرک شهر است که سهم خودروهای شخصی ۳۸ درصد و موتورسیکلت‌ها ۲۱ درصد است.

وی با اشاره به این آمار تأکید کرد: این اعداد به وضوح نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از آلودگی هوای تهران به وسایل نقلیه موتوری مربوط است و موتورسیکلت‌ها و خودروهای شخصی در مجموع نزدیک به ۶۰ درصد از آلودگی گازی شهر را تولید می‌کنند.

زاکانی در ادامه به راه‌حل‌های معضل آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: تنها راه‌حل واقعی و پایدار برای کاهش آلودگی هوا، توسعه کمی و کیفی حمل‌ونقل عمومی است. باید سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی را به گونه‌ای گسترش دهیم که سهم اکثریت جابجایی‌های شهری را بر عهده بگیرند.

شهردار تهران همچنین به دو رویکرد مطرح شده در سطح کلان برای مدیریت جمعیت پایتخت اشاره کرد و تصریح کرد: برخی مسئولان رسماً می‌گویند تهران را گران کنیم تا مردم بروند. این راه‌حل غیرمنصفانه و غیرعادلانه است و اساساً امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: برخی دیگر معتقدند که گرانی تهران باعث می‌شود مردم در شهرهای خود بمانند، اما اگر تهران گران شود، کل کشور گران خواهد شد و شاهد حاشیه‌نشینی گسترده در اطراف تهران خواهیم بود.

زاکانی در ادامه به چالش کم‌آبی در پایتخت اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی پایتخت، کمبود آب نیست، بلکه مدیریت نادرست مصرف است. وی با اشاره به شکاف میان جمعیت واقعی و جمعیت تحت پوشش این میزان آب افزود: در حالی که ۹.۵ میلیون نفر ساکن ثابت تهران هستند و حدود ۳ تا ۴ میلیون نفر نیز به‌صورت روزانه به پایتخت رفت‌وآمد می‌کنند، باید برای بین ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون نفر آب تأمین کنیم.

شهردار تهران سپس به تناقض موجود در سیستم آبرسانی اشاره کرد و گفت: سیستم آبرسانی تهران طوری طراحی شده که گویی برای ۲۴ میلیون نفر آب وارد شهر می‌کند، اما تنها ۱۱.۵ میلیون نفر از آن مصرف می‌کنند و با این حال باز هم با کمبود مواجه می‌شویم. این نشان می‌دهد مشکل از جایی دیگر است.

زاکانی خاطرنشان کرد: بنابراین ادعای کم‌آبی تهران را قبول ندارم. مشکل اصلی، مدیریت نادرست است.

وی همچنین به چالش‌های مالی پروژه مسکن ملی و رویکرد نادرست دولت‌های مختلف در تأمین مسکن اشاره کرد و گفت: در هیئت دولت بحثی بین وزیر وقت و رئیس کل بانک مرکزی درگرفت که وزیر راه و شهرسازی وقت معتقد بود برای تکمیل ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز به تخصیص ۶۰۰ همت بودجه است، اما پاسخ رئیس بانک مرکزی این بود که پولی وجود ندارد.

زاکانی افزود: چند ماه بعد، وزیر راه و شهرسازی فعلی و رئیس بانک مرکزی همین گفت‌وگو را تکرار کردند، اما این‌بار عدد درخواستی ۲۰۰۰ همت بود، زیرا ۸۳۲ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اگر چند ماه قبل ۶۰۰ همت وجود نداشت، به طریق اولی امروز ۲۰۰۰ همت وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: گزارشی ارائه شد که نشان می‌داد ما طی شش سال تنها توانسته‌ایم جوابگوی تأمین مسکن ۷۶ هزار خانوار از ۸۳۲ هزار متقاضی باشیم.

زاکانی تأکید کرد: راه‌حل مشکل مسکن، تأمین بودجه کلان نیست، بلکه باید شرایطی فراهم شود که مردم خودشان مسکن بسازند. این کار حتی بدون نیاز به بودجه دولتی امکان‌پذیر است، به شرطی که دولت بافت فرسوده و ناپایدار کشور را یک فرصت بداند.

وی با اشاره به تهدید بافت‌های ناپایدار گفت: بزرگترین تهدید کشور، ۱۷۰ هزار هکتار بافت ناپایدار است. در تهران نیز ۹۳۰ هزار پلاک وجود دارد که ۴۱۰ هزار پلاک آن ناپایدار است. تهران در معرض سه زلزله واقعی پیرامونی قرار دارد و این یعنی یک خطر بالفعل به نام ناپایداری مسکن وجود دارد که در صورت کوچکترین حادثه، خسارات جانی و مالی زیادی به بار خواهد آورد.

زاکانی افزود: نمی‌توانیم در حوزه مسکن به جای مردم کار کنیم. باید مشوق ایجاد کنیم تا مردم خودشان برای پایدارسازی و نوسازی بافت‌های ناپایدار اقدام کنند.

وی در ادامه با اشاره به دغدغه‌های دانشجویان در حوزه اقتصاد گفت: راه‌حل مشکلات اقتصادی وابسته کردن اقتصاد کشور به درآمد نفت و افزایش فشار مالیاتی نیست. گاهی ما از فراریان مالیاتی نمی‌توانیم مالیات بگیریم، اما از طرفی از گروه‌هایی که نباید تحت فشار باشند، مالیات بیشتری دریافت می‌کنیم. این مدل، آسیب‌زا است و باید مدل‌های اداره کشور تغییر کند.

زاکانی افزود: در اداره کشور مشکل اصلی ما این است که به آنچه مقام معظم رهبری به درستی و دقت فرموده‌اند، عمل نمی‌شود. اگر عمل می‌شد، امروز با بسیاری از این مشکلات مواجه نبودیم.

وی به تأکیدات دیرینه رهبر انقلاب بر فرآوری نفت و تبدیل آن به محصول نهایی اشاره کرد و گفت: از دهه ۷۰ بر این موضوع اصرار داشتند، اما متأسفانه برخی در دولت‌های گذشته حتی این نگاه را به تمسخر می‌گرفتند. نتیجه آن شده که حالا نفت خام ما تحریم‌پذیر است، در حالی که اگر به فرآورده تبدیل شود، بازار میلیارد دلاری همسایه در اختیار ماست.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی پرونده‌های فساد نیز اشاره کرد و گفت: انحلال بانک آینده اقدام خوبی بوده است، اما تأخیر در آن قابل پیگیری است. وی همچنین به پرونده «کرسنت» اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ با رأی اعتماد به وزیر نفت وقت به دلیل ارتباطش با این پرونده مخالفت کردم.

زاکانی در ادامه خطاب به دانشجویان گفت: شما باید از کسانی که مفاسد را رقم می‌زنند یا در قبال خطاها سکوت می‌کنند، سؤال کنید و مطالبه‌گر باشید. اگر چشم‌مان را بر روی خطاها ببندیم، قطعاً کشور و مردم آسیب خواهند دید.

شهردار تهران در پایان گفت: کشور ما یک درصد جمعیت دنیا را دارد، اما قریب به ۷ درصد منابع و امکانات دنیا را در اختیار دارد. از نظر ژئوپلیتیک، اعتقادات، جهت‌گیری، رهبری و جوانان، کشوری ممتاز است. زاکانی راه‌حل اصلی مشکلات را در مردمی کردن اقتصاد دانست و بیان کرد: اگر اقتصاد کشور مردمی شود، مشکل کشور حل خواهد شد.

وی مثال عینی این موضوع را در حوزه مسکن تهران دانست و گفت: اگر برای ۴۱۰ هزار پلاک ناپایدار از ۹۳۰ هزار پلاک مشوق نوسازی ایجاد کنیم، حداقل میلیون‌ها نفر ثروتمند می‌شوند و امکانات خود را در خدمت تحول کشور قرار می‌دهند.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به مطالبه حاضران به تجربه شهرداری تهران در خرید اتوبوس‌های برقی پرداخت و گفت: ما برای خرید اتوبوس برقی، با پیشنهادات گزافی از سوی خودروسازان داخلی مواجه شدیم.

وی ادامه داد: در حین سفر به چین برای شرکت در نشستی دیگر، از کارخانه‌های سازنده بازدید کردیم و متوجه شدیم قیمت واقعی اصلاً این مقدار نیست. وقتی برگشتم، به وزیر مربوطه در دولت قبل گفتم: قیمت واقعی اتوبوس برقی رقمی که شرکت‌های داخلی می‌گویند نیست.

زاکانی افزود: این موضع‌گیری باعث شد همان شرکتی که قیمت ۳۱۷ هزار یورویی داده بود، ۵۰ هزار یورو از قیمت کم کند و به ۲۷۳ هزار یورو برسد. با این وجود ما برای تشویق تولید داخل، قرارداد را با آن شرکت بستیم، اما در نهایت با خرید از خارج، قیمت را به ۲۲۰ هزار یورو رساندیم.

وی به مقاومت‌های صورت‌گرفته اشاره کرد و گفت: قسم خوردند که حتی یک دستگاه اتوبوس را هم نمی‌گذاریم وارد کشور کنید. گفتم شما کی هستید که اجازه واردات نمی‌دهید؟ پس از کشمکش، بالاخره واردات انجام شد و خط تولید نیز در حال انتقال به داخل است.

زاکانی از کاهش بیشتر قیمت اتوبوس برقی در خریدهای جدید خبر داد و گفت: اخیراً برای خرید ۲۰۰۰ دستگاه دیگر به تفاهم رسیده‌ایم و با ارزان شدن قیمت باتری در شرکت‌های چینی، قیمت هر دستگاه اتوبوس به ۱۹۰ هزار یورو کاهش یافته و در قراردادی دیگر نیز این رقم حتی به ۹۰ هزار یورو رسیده است.

وی در مقابل، به رفتار شرکت‌های داخلی اشاره کرد و گفت: همان شرکتی که قبلاً ۲۷۳ هزار یورو قیمت داده بود، با بهانه افزایش نرخ دلار، گفت نمی‌تواند کمتر از ۲۷۰ هزار یورو بفروشد و قیمت را بالا برد. من گفتم چگونه است که من قیمت را پایین می‌آورم ولی شما می‌خواهید افزایش دهید؟

زاکانی در پایان گفت: مشکل کشور در داخل و با تکیه بر مردم حل می‌شود. تمام تأکیدات رهبر معظم انقلاب این است که مسئولین به مردم تکیه کنند. به جای انتظار برای سرمایه‌گذاری خارجی، باید با ایجاد صندوق‌های پروژه‌ای مطمئن، اعتماد مردم را جلب کرد و سرمایه سرگردان داخلی را به سوی تولید هدایت نمود.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله

برچسب ها:

حمل‌ونقل عمومیمدیریت شهریمهاجرت
اشتراک در
وارد شدن
اطلاع از
guest
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین اخبار ایران

درگیری ناشی از گم شدن جارو به وقوع پیوست
کاهش ۳۷ درصدی ترافیک تهران به دنبال اعمال محدودیت‌های آلودگی هوا
از نظر روانی تحت فشار هستم/ نیاز به جراحی دارم
احکام کمیته انضباطی، اخلاق و حقوقی باشگاه پرسپولیس اعلام گردید
آمریکا در پی چپاول منابع ونزوئلا؛ آیا فروپاشی مشابه شوروی در انتظار است؟
جمع‌آوری ۲۶۲۲ خودروی فرسوده و abandoned در تهران
سیتی در پی انجام یک معامله بزرگ با رئال مادرید
نظر جالب بکام درباره لیونل مسی
وضعیت کنونی پارکینگ‌های در حال ساخت در پایتخت
هوای آلوده تهران برای افراد حساس خطرناک است
رئال مادرید بدون گل در دیدار اخیر خود
ناپولی با نتیجه ۲ بر حریف خود پیروز شد

خبر ورزشی

از نظر روانی تحت فشار هستم/ نیاز به جراحی دارم

احکام کمیته انضباطی، اخلاق و حقوقی باشگاه پرسپولیس اعلام گردید

سیتی در پی انجام یک معامله بزرگ با رئال مادرید

نظر جالب بکام درباره لیونل مسی

رئال مادرید بدون گل در دیدار اخیر خود

مرکز تحلیلی رافق؛ جایی برای فهم دقیق‌تر مسائل روز و دسترسی به تحلیل‌های منسجم، مستند و قابل اعتماد.

کانال ایتا

خبر فوری

احکام کمیته انضباطی، اخلاق و حقوقی باشگاه پرسپولیس اعلام گردید

آمریکا در پی چپاول منابع ونزوئلا؛ آیا فروپاشی مشابه شوروی در انتظار است؟

دسترسی سریع

  • اخبار روز
  • سیاسی
    • مجلس
    • دولت
    • احزاب و تشکل ها
    • سیاست خارجی
    • دفاعی امنیتی
    • برنامه‌های ویژه خبری
  • بین‌المللی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • اخبار ورزشی
    • فوتبال
    • ورزش زنان
    • دیگر ورزش ها
  • زاویه دید

مجوز ها

logo-samandehi
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز تحلیلی رافق است. و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
تهیه و تولید: رافق
wpDiscuz