لزوم برقی شدن خودروهای شخصی: تصویب قانون کافی نیست
رئیس شورای اسلامی شهر تهران بار دیگر به انتقاد از عدم اقدام برخی نهادها در اجرای قانون هوای پاک پرداخت و اعلام کرد: به شهروندان اطلاع خواهیم داد که کدام دستگاه مسئولیتهای خود را به درستی انجام نداده...
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد مجدد از عدم اقدام برخی نهادها در زمینه قانون هوای پاک، اظهار داشت: به مردم اعلام خواهیم کرد که کدام دستگاه وظایف خود را به درستی انجام نداده است.
مهدی چمران در حاشیه سیصد و هفتاد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به بررسی سه اساسنامه سازمانها و شرکتها، گفت: اساسنامه شرکت پیام رسا، شرکت معاینه فنی خودرو و نهاد پایش و راهبری طرحهای توسعه شهری در دستور کار قرار دارد.
وی در خصوص ایجاد زیرساختها برای کاهش آلودگی هوا، یادآور شد: شهرهای آلودهتر از تهران با برنامهریزی مناسب توانستهاند به هوای پاک دست یابند و ما نیز میتوانیم، اما باید به برنامهها عمل کنیم. تنها نگارش و تصویب قانون کافی نیست و اجرای آن اهمیت دارد. بنده به صورت تلفنی در مورد برگزاری جلسات بررسی عملکرد نهادها صحبت خواهم کرد. اگر جلسهای برگزار نشود، ناچار خواهیم شد از روشهای مختلف اطلاعات لازم را جمعآوری کرده و به مردم بگوییم کدام دستگاه وظایف خود را انجام نداده است.
چمران با اشاره به اینکه وزارت کشور یکی از نهادهایی است که باید به تهران و شهرهای مختلف اتوبوس ارائه دهد، گفت: به دلیل شرایط مالی و دیگر مسائل، این اقدام به درستی انجام نشده است. حتی اتوبوسهای قراردادهای منعقد شده در سالهای گذشته نیز به طور کامل تحویل داده نشدهاند.
وی افزود: توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش تردد شخصی یکی از راهکارهای مؤثر در کاهش آلودگی هواست. اگر خودروهای شخصی نیز برقی و هیبریدی شوند، تأثیر مثبتی خواهد داشت. البته ما در شرایط جغرافیایی خاصی از نظر وزش باد و باران قرار داریم. به عنوان مثال، شب گذشته با بارش محدود باران، هوای تهران پاکتر شد.
چمران تصریح کرد: دستگاهی که باید قانون هوای پاک را الزامی کند، باید دارای قدرت و جایگاه اداری باشد. شهرهای دیگر دنیا اقداماتی انجام داده و موفق شدهاند. در برخی شهرها ورود خودروهای بنزینی به محدوده مرکزی شهر ممنوع است و ما نیز میتوانیم این کار را انجام دهیم، اما باید اراده لازم را داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه تهران نسبت به گذشته شرایط بهتری برای معلولان دارد، یادآور شد: در این زمینه برنامهریزی وجود نداشت، اما هر ساله مسیرهایی برای تردد افراد معلول ایجاد میشود؛ هرچند که این اقدامات کافی نیست و باید توسعه یابد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره عدم تردد افراد دارای معلولیت با وسایل حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: افراد غیرمعلول نیز با مشکلات حمل و نقل و تردد مواجه هستند. در تهران خودروهایی به صورت رایگان در اختیار معلولان قرار گرفته که در دیگر شهرها یا حمل و نقل این افراد به درستی انجام نمیشود و یا به این اندازه نیست.