مراجعه مردم به سایت کنترل کیفیت هوا در روزهای آلوده بیشتر از روزهای عادی است.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران اعلام کرد که در روزهای آلودگی، هنگامی که شهروندان به وبسایت کنترل کیفیت هوا مراجعه میکنند، این سامانه دچار اختلال و از دسترس خارج...
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران اظهار داشت: در روزهای آلوده، شهروندان به سایت کنترل کیفیت هوا مراجعه میکنند، اما در روزهای عادی این اتفاق نمیافتد.
جعفر تشکری هاشمی در سیصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران و در خصوص حسابرسی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بیان کرد: از فروردین ۱۴۰۳ تا کنون، این شرکت تحت مدیریت «سرپرست» فعالیت میکند. بر اساس قوانین تجارت، وجود سرپرست مجاز نیست و باید یا مدیرعامل وجود داشته باشد یا فردی به عنوان رئیس سازمان معرفی شود. عدم انتخاب مدیرعامل به مدت ۲۰ ماه و اداره شرکت با سرپرست، مغایر با قوانین و مقررات است و نیاز به اصلاحات جدی دارد.
وی در ادامه به مأموریتهای شرکت کنترل کیفیت هوا اشاره کرد و گفت: بر اساس اطلاعات ارائه شده، این شرکت قادر به پیشبینی وضعیت هوا برای ۷۲ ساعت آینده است. با این حال، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، جمعه شب برای صبح شنبه تصمیمگیری میکند که این امر باعث کاهش اثرگذاری تصمیمات میشود.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه نهادهای مسئول، از جمله استانداری، باید از ظرفیت فنی و اطلاعات سامانههای این شرکت بهرهبرداری کنند، تصریح کرد: در شرایطی که آلودگی گاز در شهر حبس شده و نفسها را تنگ کرده، نباید مردم را به بیرون از خانهها فرستاد و باید از ظرفیت شرکت کنترل کیفیت هوا استفاده شود.
وی همچنین به وضعیت سرورهای شرکت انتقاد کرد و گفت: در روزهای آلودگی، زمانی که مردم به سایت مراجعه میکنند، سامانه از دسترس خارج میشود. وقتی علت را جویا میشویم، اعلام میشود که حجم مراجعه بالا بوده است. در روزهای عادی، مردم نیازی به این سامانه ندارند و نیاز واقعی در روزهای بحران آلودگی احساس میشود؛ بنابراین سامانهها باید بهروز رسانی شوند تا شرکت بتواند وظایف خود را در روزهای آلوده به درستی انجام دهد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه به حسابرسی شرکت معاینه فنی اشاره کرد و گفت: درآمد بخش خودروهای گازسوز به نصف کاهش یافته که نشاندهنده کاهش مراجعهکنندگان به این بخش است. تشکری هاشمی یادآور شد: هر خودروی گازسوز دارای مخزن با عمر مفید مشخص است و عدم بازرسی این مخازن میتواند برای شهروندان خطرناک باشد. با توجه به تعیین نرخ سوم بنزین و سیاستهای تشویقی برای استفاده از خودروهای گازسوز، ضروری است که این خودروها مورد معاینه فنی قرار گیرند تا مشکلی پیش نیاید.
وی افزود: برای انجام معاینه فنی نیازی به حضور پلیس در خیابان نیست و میتوان با استفاده از دوربینها، خودروهای فاقد معاینه فنی را شناسایی و قانون را اعمال کرد. این اقدام در حال حاضر بهصورت محدود انجام میشود.
تشکری هاشمی با اشاره به اینکه آلودگی هوا از اگزوز خودروهای فرسوده ناشی میشود، گفت: اگر معاینه فنی به درستی انجام شود، وضعیت بهبود خواهد یافت. در حال حاضر تنها ۲۵ درصد از خودروها برای معاینه فنی مراجعه میکنند و مابقی به مراکز فنی تهران مراجعه نمیکنند.
در بخش دیگری از سخنان خود، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل در جریان گزارش حسابرسی شرکت تاکسیرانی گفت: هیئت عامل این شرکت نزدیک به یک سال بهصورت ناقص تشکیل شده است. طبق اساسنامه، حضور سه نفر برای رسمیت جلسات لازم است، اما هیچگاه این سه نفر همزمان حضور نداشتهاند و جلسات با دو نفر برگزار شده که این موضوع غیرقانونی است و به همین دلیل مصوبات در این مدت یکساله دارای ایراد است. شهرداری باید در این خصوص دقت لازم را داشته باشد.
او افزود: مطالبات متعددی درباره هیئت عامل تاکسیرانی به شهردار تهران ارسال شده، اما عملاً با هیئت عاملی مواجه بودیم که امکان حضور همزمان در جلسه نداشتند و این باعث شد مصوبات یکساله دارای ایراد باشد.
تشکری هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از سازمانها و شرکتها وضعیت مشابهی دارند؛ اعضای هیئتمدیره یا حکم ندارند یا مدت آنها به پایان رسیده یا ترکیب ناقص است. از مسئولان درخواست میکنم که به این موضوع توجه ویژهای داشته باشند.