تاکسی اینترنتی «شهرزاد» در مسیر شکست؛ سامانهای که هنوز به بهرهبرداری نرسیده است!
یکی از اعضای شورای شهر تهران اظهار داشت که بودجه عمومی در سامانه شهرزاد به طور نامناسبی مصرف میشود. وی همچنین به عدم شفافیت مالی اشاره کرد و افزود که مشکلات فنی و مدیریتی باعث شده است که این سامانه...
تاکسی اینترنتی «شهرزاد» در شرایط نامناسبی قرار دارد و هنوز به درستی فعالیت نمیکند. حسین قربانی، عضو شورای شهر تهران، اظهار داشت که در حال حاضر بودجه عمومی در این سامانه به هدر میرود و شفافیت مالی در آن وجود ندارد. ضعفهای فنی و مدیریتی باعث شده است که این سامانه به سمت تعطیلی پیش برود.
عملکرد تاکسی اینترنتی شهرزاد که بیش از ۱۳۰ روز پیش با حضور شهردار تهران معرفی شد، به شدت مورد انتقاد شهروندان قرار گرفته است. این شهروندان که اصلیترین کاربران این سامانه هستند، به خبرنگار شهری مرکز تحلیلی رافق میگویند که این برنامه که قرار بود برای آنها مزایایی به همراه داشته باشد و حمل و نقل درون شهری را تسهیل کند، با مشکلات متعددی مواجه شده و دریافت خدمات از آن عملاً غیرممکن است.
انتقادات به وضعیت تاکسی اینترنتی «شهرزاد» به شورای شهر تهران نیز کشیده شده است. احمد صادقی، عضو شورای شهر، در جلسهای با انتقاد از وضعیت این سامانه گفت که به نظر میرسد این تاکسی اینترنتی به سرنوشت «کارپینو» دچار خواهد شد. وی افزود: در جلسهای با مدیران تاکسیرانی به توافقاتی در مورد ۶ بند رسیدیم که باید اجرا میشد، اما تا کنون تنها یک بند مورد توجه قرار گرفته و سایر موارد بدون پاسخ مانده است.
صادقی تصریح کرد که هدف از راهاندازی تاکسی اینترنتی «شهرزاد» رقابت نبوده، بلکه پاسخ به نیازهای عمومی، ارتقای نظارت و ایمنی، ایجاد زیرساخت هوشمند مدیریت تقاضای سفر و بهبود خدماترسانی به شهروندان تهرانی بوده است. اما متأسفانه این سامانه با مشکلات نرمافزاری جدی مواجه است که هنوز برطرف نشده و تجربه کاربری را مختل کرده است.
وی همچنین به نگرانیها در مورد اتلاف بودجه عمومی و عدم شفافیت مالی این پروژه اشاره کرد و گفت که هزینههای میلیاردی برای طراحی و پیادهسازی این سامانه بدون مطالعه و تحلیل نیاز بازار انجام شده است. عدم ارائه گزارش شفاف از قراردادها و هزینهها موجب ابهام در تصمیمگیری و احتمالاً اتلاف منابع شهروندان خواهد شد.
صادقی در ادامه به فقدان راهبرد فنی، حقوقی و ارتباطی اشاره کرد و افزود که عدم معرفی و بازاریابی مؤثر این سامانه باعث عدم استقبال عمومی و شکست در جذب کاربران شده است. وی به تبلیغات مؤثر «اسنپ» و «تپسی» اشاره کرد و گفت که با وجود در اختیار داشتن تمام امکانات تبلیغاتی، هنوز نتوانستهایم «شهرزاد» را به کاربران معرفی کنیم.
وی همچنین به مشکلات مداوم کاربری و فنی سامانه برای رانندگان و شهروندان اشاره کرد و گفت که این مشکلات نشاندهنده عدم تست و کنترل کیفیت پیش از راهاندازی و فقدان پشتیبانی مؤثر پس از آن است. به گفته وی، تاکسیهای برقی نیز نمیتوانند در این سامانه عضو شوند که این موضوع به مزیت رقابتی «شهرزاد» آسیب زده است.
صادقی در پایان تأکید کرد که شهرداری باید در استفاده از این سامانه تجدید نظر کند. در حال حاضر این سامانه عملاً تعطیل است و کاربران و رانندگان نمیتوانند از آن استفاده کنند. در حالی که ۴۰ درصد تاکسیها از «اسنپ» استفاده میکنند و عمده استفاده شهرداری تهران نیز از تاکسی اینترنتی، از «اسنپ» و «تپسی» است.