• اخبار روز
  • سیاسی
    • مجلس
    • دولت
    • احزاب و تشکل ها
    • سیاست خارجی
    • دفاعی امنیتی
    • برنامه‌های ویژه خبری
  • بین‌المللی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • اخبار ورزشی
    • فوتبال
    • ورزش زنان
    • دیگر ورزش ها
  • زاویه دید
مرکز تحلیلی رافق
  • اخبار روز
  • سیاسی
    • مجلس
    • دولت
    • احزاب و تشکل ها
    • سیاست خارجی
    • دفاعی امنیتی
    • برنامه‌های ویژه خبری
  • بین‌المللی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • اخبار ورزشی
    • فوتبال
    • ورزش زنان
    • دیگر ورزش ها
  • زاویه دید

حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای تهران پس از سال‌ها غفلت به مرحله اجرایی رسید

استاندار تهران با تأکید بر توجه خاص رئیس‌جمهور به بهبود حمل‌ونقل در حومه پایتخت، از پایان بلاتکلیفی در ایجاد ساختار شرکت حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای خبر...

آذر ۲۰, ۱۴۰۴
2 بازدیدها
چاپ
0 دیدگاه ها

به گزارش مرکز تحلیلی رافق، استاندار تهران از آغاز فاز عملیاتی حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای پایتخت پس از سال‌ها رهاشدگی خبر داد و بر تمرکز ویژه رئیس‌جمهور بر ساماندهی این سیستم تأکید کرد.

محمدصادق معتمدیان، استاندار تهران، در جلسه‌ای که صبح پنج‌شنبه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، گفت: یکی از اولویت‌های رئیس‌جمهور، حل مسائل حمل‌ونقل استان تهران است که در دهه‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر اقدامات تنها به شهر تهران محدود بوده است.

وی با اشاره به عدم وجود ساختار متمرکز برای مدیریت حمل‌ونقل عمومی استان تا سال گذشته، افزود: در سال ۹۹، دولت و مجلس به ایجاد شرکت حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای رأی مثبت دادند، اما این شرکت تا سال گذشته عملاً غیرفعال بود. با پیگیری‌های انجام‌شده و ورود مستقیم رئیس‌جمهور، ساختار سازمانی این شرکت نهایی و ابلاغ شد و احیای آن به عنوان یک ضرورت اساسی برای مطالعه، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های ریلی مطرح است.

معتمدیان همچنین به سهم دستگاه‌ها و شهرداری‌ها در این شرکت اشاره کرد و گفت: ۴۹ درصد از سهام متعلق به راه‌آهن جمهوری اسلامی و ۵۱ درصد مربوط به سایر نهادهاست. شهرداری‌ها بیشترین سهم را در میان ذی‌نفعان دارند و بر اساس جمع‌بندی نهایی، ۲۵ درصد سهام برای شهرداری تهران و ۱۱ درصد برای ۱۶ شهرداری مسیرهای حومه‌ای در نظر گرفته شده است. همچنین شهرک‌های صنعتی با توجه به حجم بالای تردد روزانه، ۱۳ درصد سهم خواهند داشت.

استاندار تهران به ترافیک سنگین ورودی‌های تهران اشاره کرد و گفت: روزانه حدود یک‌ونیم میلیون خودرو از شهرستان‌های اطراف به تهران وارد می‌شود که معادل چهار میلیون سفر است. این حجم تردد بدون زیرساخت حمل‌ونقل عمومی استاندارد، تبعات سنگینی بر ترافیک، آلودگی هوا و اتلاف وقت مردم دارد.

وی با اشاره به فرسودگی برخی قطارهای حومه‌ای که از مدار خارج شده‌اند، افزود: با دستور رئیس‌جمهور، فرآیند تعمیرات اساسی ۸ دستگاه ریل‌باس آغاز شده و تا پایان سال وارد چرخه خدمت خواهند شد. همچنین خرید تعدادی واگن جدید در میان‌مدت و توسعه زیرساخت‌های ریلی در بلندمدت در دستور کار قرار دارد.

معتمدیان ادامه داد: پروژه تهران–گرمسار ۷۴ درصد پیشرفت دارد و با تکمیل آن در چند ماه آینده، ظرفیت تردد به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت. پروژه تهران–پرند نیز نیاز به تکمیل زیرساخت دارد و محور هشتگرد از دیگر مسیرهایی است که باید توسعه یابد.

وی به مقایسه هزینه و زمان اجرای مترو با حمل‌ونقل ریلی موجود اشاره کرد و گفت: ساخت هر کیلومتر مترو حدود ۵ هزار میلیارد تومان هزینه دارد، در حالی که استفاده از خطوط موجود ریلی بسیار کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر است. دریافت ۲۰۰ واگن دوطبقه می‌تواند سالانه ۱۶۰ میلیون مسافر را جابه‌جا کند که تحولی اساسی در حمل‌ونقل استان ایجاد خواهد کرد.

معتمدیان همچنین به بحران آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: ۷۴ درصد سفرهای روزانه با خودرو سواری انجام می‌شود و کوتاهی در توسعه حمل‌ونقل عمومی باعث شده تصمیماتی نظیر تعطیلی مدارس و محدودیت‌های ترافیکی اجباری اتخاذ شود که ناشی از ضعف مزمن در زیرساخت‌هاست.

وی افزود: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری کافی در حمل‌ونقل عمومی انجام نشده و درآمدهای حاصل از طرح ترافیک باید در راستای اولویت‌های مردم هزینه شود. ما در فرمانداری تهران سخت‌گیری بیشتری برای تطبیق هزینه‌ها با قوانین اعمال خواهیم کرد.

معتمدیان با قدردانی از همکاری راه‌آهن، شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی، تأکید کرد: تغییر حکمرانی در تهران ضرورتی انکارناپذیر است و همه دستگاه‌ها باید در ساماندهی حمل‌ونقل حومه‌ای همکاری کنند. این پروژه از مهم‌ترین اقدامات ماندگار استان خواهد بود.

وی همچنین به مسئولیت شهرک‌های صنعتی و واحدهای آلاینده اشاره کرد و گفت: اگر این واحدها حداقل‌های زیست‌محیطی را رعایت نکنند، ناچار به اعمال محدودیت‌های شدید و حتی تعطیلی واحدهای آلاینده خواهیم بود؛ چراکه سلامت مردم اولویت قطعی است.

معتمدیان در پایان خواستار نهایی‌سازی مصوبات و ارائه گزارش منسجم به رئیس‌جمهور تا شنبه هفته آینده شد و گفت: این یک فرصت طلایی است و همه دستگاه‌ها باید بدون اتلاف وقت وارد عمل شوند تا زیرساخت حمل‌ونقل حومه‌ای استان تهران پس از سال‌ها رهاشدگی به مسیر اصلی بازگردد.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله

برچسب ها:

تهرانتوسعه شهریحمل‌ونقل ریلی
اشتراک در
وارد شدن
اطلاع از
guest
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین اخبار ایران

حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای تهران پس از سال‌ها غفلت به مرحله اجرایی رسید
راه‌اندازی خانه‌های کار مشارکتی برای سمن‌ها تا پایان سال انجام می‌شود
اوکراین: حمله پهپادی به دکل نفتی روسیه در دریای خزر انجام شد
رئیس‌جمهور از نمایشگاه اسناد تاریخی ایران در خصوص آسیای مرکزی دیدن کرد
ایران، بهترین و اقتصادی‌ترین مسیر ترانزیتی برای قزاقستان
تبریک رئیس‌جمهور به ورزشکار ایرانی در کمیته بین‌المللی المپیک
نتایج دیدار از قزاقستان؛ گامی کلیدی در تقویت همکاری‌های دوجانبه
امضای ۷ سند و تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و قزاقستان
فضای مجازی؛ میدان نبرد شناختی جدید
هرگز پیشگام حمله‌ای نخواهیم شد
دعوت از ۲۶ بازیکن به تیم فوتبال امید
هیچ‌کس تمایلی به میزبانی آمریکا در جام جهانی نداشت

خبر ورزشی

دعوت از ۲۶ بازیکن به تیم فوتبال امید

هیچ‌کس تمایلی به میزبانی آمریکا در جام جهانی نداشت

بیانیه باشگاه استقلال درباره دیدار با ملوان منتشر شد

تبدیل «مظلوم» به «ظالم» در ۶ ماه: راهکارهای تضمینی!

سیتی در برنابئو به رئال بازگشت؛ پیروزی یوونتوس و آرسنال، توقف پاری سن ژرمن + فیلم

مرکز تحلیلی رافق؛ جایی برای فهم دقیق‌تر مسائل روز و دسترسی به تحلیل‌های منسجم، مستند و قابل اعتماد.

کانال ایتا

خبر فوری

رئیس‌جمهور از نمایشگاه اسناد تاریخی ایران در خصوص آسیای مرکزی دیدن کرد

ایران، بهترین و اقتصادی‌ترین مسیر ترانزیتی برای قزاقستان

دسترسی سریع

  • اخبار روز
  • سیاسی
    • مجلس
    • دولت
    • احزاب و تشکل ها
    • سیاست خارجی
    • دفاعی امنیتی
    • برنامه‌های ویژه خبری
  • بین‌المللی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • اخبار ورزشی
    • فوتبال
    • ورزش زنان
    • دیگر ورزش ها
  • زاویه دید

مجوز ها

logo-samandehi
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز تحلیلی رافق است. و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
تهیه و تولید: رافق
wpDiscuz