شبیهسازیهای بازیمحور؛ ابزارهای کلیدی حکمرانی نوین
رییس مرکز پژوهشهای مجلس در مراسم آغازین دوره آموزشی شبیهسازی مبتنی بر بازیهای جدی اظهار داشت که این نوع بازیها از جمله ابزارهای کلیدی در حکمرانی نوین به شمار...
رییس مرکز پژوهشهای مجلس در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی شبیهسازی مبتنی بر بازیهای جدی، اظهار داشت که این بازیها از ابزارهای کلیدی حکمرانی نوین به شمار میروند.
به گزارش مرکز تحلیلی رافق، بابک نگاهداری در این مراسم با اشاره به چالشهای موجود در فضای حکمرانی و قانونگذاری، بیان کرد که اغلب اوقات با اطلاعات و دادههای ناقص روبرو هستیم. وی افزود: تحلیلهای بخشی به تصمیمگیران و حکمرانان ارائه میشود و فشارها و لابیهای سیاسی نیز گاهی بر تصمیمگیریها تأثیر میگذارند.
نگاهداری با اشاره به مشکلاتی که نظام قانونگذاری و حکمرانی در کشورها و به ویژه کشور ما با آن مواجه است، تصریح کرد که مجموع شواهد و اطلاعات ۷۰ درصد از تصمیمگیریها را شکل میدهد و ۳۰ درصد باقیمانده به شجاعت و جسارت حکمرانان در تصمیمگیری مرتبط است.
وی ادامه داد: تفاوت یک پژوهشگر حکمرانی با یک سیاستمدار در همین جسارت تصمیمگیری نهفته است. حکمرانی نوین به سمت کاهش تصمیمگیریهای شهودی و افزایش تصمیمگیریهای مبتنی بر شواهد و دادهها حرکت میکند.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس افزود: اگر اطلاعات و دادهها به تصمیمگیری نهایی منجر نشود، ابزارها و سازوکارهای جدید میتوانند به ما در این زمینه کمک کنند. شبیهسازیها در عرصه حکمرانی از جمله این ابزارها هستند که به حکمرانان کمک میکنند تا تصمیمگیریها با اتکا و پشتوانه قویتری انجام شود.
نگاهداری با اشاره به تأکید دکتر قالیباف بر تبدیل مجلس به یک نهاد هوشمند، گفت: رویداد شبیهسازی در راستای همین هدف است و این فضا به ما این امکان را میدهد که هزینهها و پیامدهای تصمیمات خود را قبل از مرحله اجرا مشاهده کنیم.
وی تصریح کرد: در این بازیها، همه ذینفعان حضور دارند تا تعارض منافع، چالشها و پیامدهای تصمیمات مشخص شود. قانونی که در مرحله بازی شکست بخورد، بهتر از قانونی است که در مرحله اجرا با شکست مواجه شود. ما در حال نهادینه کردن و ترویج این شبیهسازیها هستیم تا به تدریج به یکی از ابزارهای تصمیمسازی در مجلس تبدیل شوند.
نگاهداری بیان کرد: در واقع شبیهسازی یک حلقه واسط بین متن قانون و رفتار شهروندان است. در رشتههای دیگر مانند پزشکی نیز این فرایند طی میشود؛ به این صورت که تحقیقات ابتدا بر روی حیوانات آزمایش میشود و سپس به حوزه انسانی منتقل میگردد. در حوزه قانونگذاری نیز یک قانون باید قبل از اجرایی شدن با این شبیهسازها محک بخورد.
وی افزود: این ابزارها باید به تدریج جایگزین ابزارهای سنتی مانند گزارشهای متنی و چانهزنیهای غیرکارشناسی شوند. این ابزارها با نسل جدید که در حال ورود به فرایندهای حکمرانی هستند، سازگار است. نسل جدید، نسل دیجیتال و هوش مصنوعی است و حکمرانی نیز باید خود را با این ابزارها بهروز کند. این ابزارها با زیستجهان جوانان ما متناسب است و جوانان ما تمایل دارند فعال و کنشگر باشند، نه صرفاً ناظر بیرونی.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به اثرات مثبت شبیهسازیها، گفت: این شبیهسازیها به ما این امکان را میدهند که نتایج تصمیمات خود را در یک آزمایشگاه امن آزمایش کنیم. همچنین میتوانیم عوارض تصمیمات خود را شناسایی کرده و واکنش مردم به این تصمیمات را درک کنیم. حکمرانی از پیچیدهترین علوم است و دوران حکمرانی ساده به پایان رسیده است. هر موضوعی که وارد آن شویم، ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد.
نگاهداری تصریح کرد: فایده دیگری که این شبیهسازیها دارند، تولید دادهها و شواهد بیشتر برای نظام قانونگذاری است. این آزمایشگاهها جنبههای یادگیری نیز دارند و از طریق این شواهد باید بتوانیم یادگیری و مهارت بیشتری را برای حکمرانان و جوانان علاقمند به عرصه حکمرانی فراهم کنیم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از فواید این شبیهسازیها این است که ما شهروندان و جوانان خود را در تصمیمگیریها مشارکت میدهیم. همچنین تعارض منافعها در این شبیهسازیها شناسایی میشود و میتوان برای آن تدبیر کرد.
نگاهداری بیان کرد: شبیهسازی تنها محدود به قبل از اجرایی شدن یک قانون نیست، بلکه پس از اجرا نیز برای ارزیابی نتایج و بهبود قانون باید با دادههای بهدستآمده شبیهسازی انجام شود.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس خطاب به شرکتکنندگان در این رویداد خاطرنشان کرد: بازیها انتخاب حاشیهای و فوق برنامهای نیستند، بلکه از ابزارهای اصلی حکمرانی به شمار میروند.
وی همچنین به بازار بازیهای رقومی اشاره کرد و گفت: در ایران، این بازیها ۷۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند و ۵۵ درصد جوانان در استفاده از این بازیها مشارکت دارند. در سطح جهانی نیز پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۸ بازار این بازیها به ۱۴۹ میلیارد دلار برسد.
نگاهداری این تحولات را به عنوان تغییر پارادایم در عرصه حکمرانی توصیف کرد و افزود: یکی از دغدغههای ما مردمسالاری دینی است و با این برنامه از مکانیسم فناوریهای جدید برای تحقق مردمسالاری و مشارکت مردم استفاده میکنیم.
وی در پایان به این نکته اشاره کرد که چرا مرکز پژوهشها این رویداد را برگزار میکند و گفت: تولید این بازیها باید مبتنی بر شرایط بومی و نظام ارزشی کشور باشد، زیرا جنس اعتماد، تعارض منافع و مسائل مشابه در جامعه ما متفاوت از جوامع دیگر است. همچنین ما دغدغه داریم که این بازیها را به سمت مسائل جدی جامعه سوق دهیم.
نگاهداری افزود: آموزشهای استفاده از ابزارهای نوین شبیهسازی نیز در این دورهها ترویج داده میشود و تربیت نیروی انسانی متخصص و جوانان نیز از دیگر دغدغههای ماست تا این افراد به تدریج وارد فضای حکمرانی کشور شوند.
او در پایان به دو صفت مهم و اساسی که باید در حکمرانان وجود داشته باشد اشاره کرد و گفت: فضیلت و شرافت دو مولفه اساسی برای حضور در عرصه حکمرانی هستند. با فضیلت تصمیم درست میگیریم و با شرافت بر روی تصمیم درست پافشاری کرده و به آن عمل میکنیم.