نگاههای کلیشهای، مانع پیشرفت دانشآموزان میشود
معاون اول رئیسجمهور اظهار داشت: برای دستیابی به جایگاهی شایسته در عرصه علم و دانش، لازم است که اصلاحات آموزشی را از سطح مدارس آغاز...
معاون اول رئیسجمهور در دیدار با جمعی از اساتید و مدیران دانشگاه فرهنگیان، به مناسبت روز دانشجو، اظهار داشت: آذرماه، ماه دانشگاه است و ۱۶ آذر، نقطه عطف مهمی در تحولات کشور و وقایع پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار میرود. وی ضمن قدردانی از تلاشهای اساتید و دانشگاهیان در چهار دهه گذشته، تصریح کرد: با هر معیاری که به ارزیابی اقدامات اساتید و دانشگاهیان بپردازیم، نقش مؤثر آنها در رشد کشور در زمینه علم و فناوری کاملاً مشهود است، به ویژه اگر به امکانات آموزشی در سالهای ابتدایی انقلاب توجه کنیم، این نقش سازنده بیشتر نمایان میشود.
معاون اول رئیسجمهور خاطرنشان کرد: به دلیل زحمات بیوقفه دانشگاهیان، ما به نقطهای رسیدهایم که در ۲۰ سال گذشته مدعی دستیابی به جایگاه اول منطقه شدهایم. این جایگاه همچنان قابل دستیابی است، هرچند در برخی شاخصها عقب هستیم، اما با یاری خداوند و تلاش جوانان نخبه کشور، این عقبافتادگیها نیز جبران خواهد شد.
عارف با تأکید بر اینکه علم و فناوری اساس تمامی برنامههای کشور برای توسعه و پیشرفت است، گفت: در برنامههای توسعه کشور نمیتوان بخشی را یافت که بر پایه علم و دانش نباشد. وی ادامه داد: در برنامههای توسعه، نیروی انسانی عامل کلیدی است و مزیت کشور ما نیز نیروی انسانی است که اساتید در تربیت این افراد نقش مهمی دارند. البته اساتید دانشگاه فرهنگیان مسئولیت بزرگتری دارند که تربیت کسانی است که قرار است نوجوانان و فرزندان ما را آموزش دهند.
وی همچنین بر تلاش دولت برای حل مشکلات دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد و گفت: اهمیت تربیت معلمان در دانشگاه فرهنگیان به حدی است که مقام معظم رهبری نیز از این دانشگاه بازدید کردهاند. این موضوع نشاندهنده جایگاه مهم این دانشگاه در تربیت معلمانی است که دانشآموزان را برای ساخت آینده کشور آموزش میدهند.
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به جایگاه تمدنی ایران در زمینه علم و دانش بعد از اسلام، گفت: اگر میخواهیم در زمینه علم و دانش به جایگاهی برسیم که در شأن مردم و کشورمان باشد، باید اصلاحات آموزشی را از مدارس آغاز کنیم. در سالهای اخیر زحمات زیادی کشیده شده، اما هنوز در زمینه کشف استعدادها، تربیت و فراهم کردن فرصت برای نوجوانان موفقیتهای قابل قبولی کسب نشده است. افتخار ما این است که از نظر مبانی اعتقادی هیچ کمبودی نداریم، اما باید به زبان و نیازهای نوجوانان و جوانان توجه کنیم. اما به دلیل رویکرد کلاسیک و کلیشهای، تاکنون نتایج قابل قبولی در این زمینه حاصل نشده است.
وی با اشاره به مشکلات موجود در تربیت دانشآموزان، خاطرنشان کرد: بخشی از این مشکلات به مدارس مربوط میشود و بخش دیگر به مسائل خانوادگی برمیگردد، اما این مشکلات در مدارس نمایان میشود. آیا توانستهایم دانشآموزی که سالها در مدرسه حضور دارد را به بلوغ فرهنگی برسانیم؟ برخورد کلیشهای با دانشآموز و نوجوان منجر به افت عملکرد و کاهش نمرات میشود و این مسائل در دانشگاه نیز وجود دارد. دانشجو با نشاط وارد دانشگاه میشود، اما شرایط او در ادامه چقدر متفاوت میشود؟
عارف با بیان اینکه از رسالت و وظیفه مهم تربیت نوجوانان غفلت کردهایم، افزود: یکی از اولویتهای اصلی دولت چهاردهم ایجاد تحول عمیق در بخشهای مختلف آموزشی است. وی ادامه داد: به دلیل برخی مشکلات از جمله تحریمهای ظالمانه، دولت و حکومت نتوانستهاند وظایف خود را در قبال معلمان و اساتید به خوبی انجام دهند و بابت این موضوع از آنها عذرخواهی میکنیم. شأن و منزلت معلم و استاد ایجاب میکند که دولت و حکومت به دغدغههای معیشتی آنها توجه داشته باشند تا معلمان و اساتید تنها بر تربیت نوجوانان و جوانان و توسعه علم و فناوری کشور متمرکز شوند و نه اینکه بخشی از فکر و تمرکز آنها به مسائل معیشتی معطوف شود.
راهبرد دولت بر حل این مسائل است و امیدواریم اقداماتی که آغاز کردهایم در کوتاهمدت به نتایج قابل قبولی منجر شود. عارف در پایان با اشاره به نگاه دولت به دانشگاه، خاطرنشان کرد: دولت دانشگاه را به عنوان مسیر و محور حل مشکلات و ناترازیهای کشور میداند و بر این باور است که دانشگاه میتواند در این زمینه راهکارهایی به دولت ارائه کند. همچنین دانشگاه میتواند برای حفظ و ارتقاء منزلت معلم و استاد راهکارهایی ارائه دهد تا آنها با آرامش به تربیت نیروهای انسانی و توسعه علم و فناوری در کشور بپردازند.