ورود ۲ رام قطار ملی به خطوط متروی تهران از روز شنبه
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که روز شنبه، در مراسمی با حضور شهردار تهران، دو رام قطار ملی جدید به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه خواهد...
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که از روز شنبه، دو رام قطار ملی جدید به خطوط متروی تهران اضافه خواهد شد. این مراسم با حضور شهردار تهران برگزار خواهد شد.
محسن هرمزی در این خصوص اظهار داشت: خط تولید انبوه قطار ملی در هفته آخر آذر سال گذشته با همکاری مهندسان ایرانی آغاز به کار کرد. پروژه ساخت ۱۱۳ دستگاه شامل ۱۵ قطار ۷ واگنه و یک قطار ۸ واگنه در حال انجام است. از زمان آغاز تولید انبوه، تاکنون سه رام قطار تولید شده که یک رام در مراحل نهایی مونتاژ و نصب بوژی قرار دارد و دو رام دیگر آماده بهرهبرداری هستند.
او همچنین افزود: در دوره کنونی مدیریت شهری، تحولی مهم در نوسازی ناوگان مترو به وقوع پیوسته است. در گام نخست، قرارداد خرید ۲ هزار دستگاه واگن پس از ۷ سال دوباره فعال شد که سهم تهران از این قرارداد ۱۰۷۱ واگن خواهد بود و این تعداد به داراییهای متروی تهران در سه سال آینده افزوده خواهد شد.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: همچنین ۱۱۳ واگن ملی از محل قرارداد تولید داخلی به تهران اختصاص خواهد یافت که مجموع واگنهای قرارداد بسته شده در این دوره را به ۱۱۸۴ واگن میرساند. این بدان معناست که در این دوره مدیریت شهری، به اندازه ۲۵ سال گذشته واگن قرارداد بسته شده و وارد عملیات اجرایی میشود. از میان ۱۱۳ دستگاه واگن ملی، دو رام آماده شده و روز شنبه ۱۵ آذر در یکصد و نود و چهارمین پویش امید و افتخار به شبکه متروی تهران ملحق خواهد شد.
هرمزی در ادامه روند ملیسازی واگنهای متروی تهران را تشریح کرد و گفت: در پایان دهه ۹۰، کشور به منظور حل مشکل تأمین ناوگان مترو که به شدت وابسته به خارج بود، اقدام به تشکیل کارگروهی متشکل از جهاد دانشگاهی، مپنا، دولت و شهرداری کرد که این اقدام آغازگر فرایند تولید قطار ملی مترو شد. فعالیت تولید قطار ملی مترو از سال ۱۴۰۰ با رفع نواقص و تلاش برای اخذ تأییدیههای لازم آغاز گردید و تا سال گذشته ادامه داشت.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اخذ تأییدیههای لازم در پایان سال ۱۴۰۲ گفت: در این زمان توانستیم این قطار را به صورت آزمایشی در مسیر تهران-پرند به حرکت درآوریم که این سفر با حضور مسافران انجام شد. در این زمینه باید بگویم که نخستین رام قطار ملی با موفقیت تست شد و ۵ هزار کیلومتر تحت راهبری قرار گرفت.
وی همچنین خاطرنشان کرد: این تولید به ازای هر واگن ۷۰۰ هزار یورو صرفهجویی ارزی به همراه دارد که معادل تومانی آن، ۸۰ همت برای ۱۱۳ واگن محل قرارداد است. همچنین این پروژه ۱۲ هزار نفر اشتغال مستقیم در سال ایجاد کرده و میزان داخلیسازی را به حدود ۸۵ درصد میرساند.