ایران؛ تنها کشوری که به رژیم صهیونیستی پاسخ دندانشکن داد
وزیر دفاع با تأکید بر این نکته که تنها کشوری که به رژیم صهیونیستی پاسخ قاطع داد، ایران بوده است، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی در صورت تسلط بر مناطق مختلف، نه تنها عقبنشینی نخواهد کرد بلکه هیچگونه...
به گزارش مرکز تحلیلی رافق، امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در مراسمی که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی مالکاشتر برگزار شد، اظهار داشت: تنها کشوری که پاسخ قاطع و دندانشکن به رژیم صهیونیستی داد، جمهوری اسلامی ایران بود. وی افزود: رژیم صهیونیستی در صورتی که بر جایی تسلط یابد، نه تنها عقبنشینی نمیکند، بلکه آتشبس را نیز نمیپذیرد.
وزیر دفاع در ابتدای سخنان خود به پیوند تاریخی روز ۱۶ آذر با مبارزات ملت ایران علیه آمریکا اشاره کرد و گفت: روز دانشجو، نماد مبارزه با استکبار جهانی است و در حال حاضر، مصداق بارز آن، آمریکا است. نصیرزاده با مرور تحولات پس از جنگ جهانی دوم و روند شکلگیری قدرت ایالات متحده، تصریح کرد: آمریکا با سوءاستفاده از شرایط جهانی و نفوذ در نهادهای بینالمللی، ساختاری تمامیتخواه ایجاد کرده و با توسعه قدرت دریایی خود، اعلام کرده که باید در تمامی اقیانوسها حضور داشته باشد. این رویکرد، ماهیت واقعی استکبار را نمایان میسازد.
وی در ادامه به نمونههای معاصر دخالتهای آمریکا اشاره کرد و گفت: از کشورهای منطقه تا اوکراین، هر جا که آمریکا ورود کرده، نتیجه آن فشار، جنگ و فریب افکار عمومی بوده است و در منطقه، رژیم صهیونیستی به عنوان ابزاری برای اجرای سیاستهای آمریکا عمل میکند؛ پایگاهی که آمریکا برای تحقق اهداف تمامیتخواهانه خود در منطقه ایجاد کرده است.
نصیرزاده در بخش دیگری از سخنان خود به اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که پاسخ دندانشکن به رژیم صهیونیستی داده است. این رژیم اگر بر جایی تسلط یابد، نه تنها عقبنشینی نمیکند، بلکه آتشبس را نیز نمیپذیرد، مگر زمانی که مجبور شود. قدرت نظامی، دفاعی و علمی جمهوری اسلامی ایران در جنگ ۱۲ روزه آسیب جدی به این رژیم وارد کرد و به همین دلیل این رژیم درخواست آتشبس کرد که این امر نشاندهنده توان و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.
وزیر دفاع با اشاره به تمدن ریشهدار ایران که هرگز سلطهپذیری را نپذیرفته، افزود: آمریکا ذاتاً مستکبر است و جمهوری اسلامی ایران ذاتاً استقلالطلب. این دو ماهیت به طور ذاتی در تضاد با یکدیگر قرار دارند. تسلیم شدن هیچگاه با هویت جمهوری اسلامی، تاریخ ایران و ملت ایران سازگار نبوده است.
وی همچنین به جایگاه و نقش مؤثر دانشجویان در تحولات علمی و فکری جامعه اشاره کرد و انتظارات از دانشجویان را در شرایط کنونی کشور تبیین نمود. نصیرزاده تأکید کرد: انتظار اصلی از دانشجو این است که هویت دانشجویی خود را حفظ کند. هویت دانشجو به معنای جستوجوی علم، کشف دریچههای جدید علمی و حرکت در مسیر گشودن رازهای ناشناخته عالم است؛ این جوهره ذاتی دانشجویی است.
وزیر دفاع با تأکید بر اینکه شکل کلاسها، روشهای تدریس و سرفصلهای آموزشی باید به سمت ایجاد فهم تازه و توسعه مرزهای دانش هدایت شود، افزود: اما این کافی نیست؛ انتظار دیگری نیز وجود دارد. امروز در جامعه ما دو تفکر عمده حاکم است؛ بهویژه با توسعه فناوریهای نوین، اینترنت و فضای مجازی. تفکر اول این است که غرب را کاملاً پیشرفته و بینقص میبیند؛ این یک هجوم شناختی و ذهنی است و دانشجو باید در برابر آن هوشیار باشد.
نصیرزاده ادامه داد: تفکر دوم که نقطه مقابل این نگاه است، تفکر استقلالطلبی و اتکای به توان داخلی است. مسئولیت دانشگاه و دانشجو در مواجهه با این دو جریان بسیار مهم است، زیرا دانشجو نباید احساسی عمل کند یا تحت تأثیر جریانهای تحریفکننده قرار بگیرد. دانشگاه و جامعه علمی وظیفه دارند در زمینه اقناعسازی و روشنگری نقشآفرینی کنند.
وی در ادامه به ضرورت مواجهه علمی و منطقی دانشجویان با شبهات اشاره کرد و گفت: امروز در فضایی قرار داریم که هر موضوعی باید بررسی و اقناع شود. دانشجو باید ببیند آیا واقعاً تصویر مطلقی که برخی ترسیم میکنند با واقعیت منطبق است یا نه. وزیر دفاع نقش دانشجو را در این شرایط حیاتی دانست و عنوان کرد: دانشجو نباید احساسی صحبت کند. دانشجو باید مطالعه کند، ابعاد مختلف مسائل را ببیند و سپس قضاوت کند. این بخشی از هویت دانشجویی است؛ دانشجو باید بتواند مانند یک مبلغ علمی در جامعه روشنگری کند و دیگران را نیز نسبت به واقعیتها آگاه سازد.
نصیرزاده با هشدار نسبت به تلاش دشمن برای «هویتزدایی از دانشگاهها» اظهار کرد: دشمن بهدنبال آن است که هم هویت علمی دانشجو مخدوش شود و هم استحاله فکری صورت بگیرد تا نتواند تصمیم درست بگیرد. انتظار ما در روز دانشجو این است که هویت دانشجویی حفظ و تقویت شود و دانشجویان در تقویت گفتمانهای اصلی کشور فعال باشند. پیشرفتها را ببینند، موفقیتها را بشناسند و موقعیت جغرافیایی و توان واقعی کشور را درک کنند.