پرونده مبهم «ونهای شهرزاد»: از ناکامی طرح تا جهش ناگهانی قیمتها
یکی از اعضای شورای شهر اعلام کرد که به گفته شهردار تهران در جلسه علنی شورا، قرار بود نوع جدیدی از حملونقل آنلاین از طریق «شهرزاد» به شهروندان معرفی شود، اما متأسفانه این طرح با ناکامی روبرو...
پرونده مبهم «ونهای شهرزاد»؛ از ناکامی طرح تا افزایش ناگهانی قیمت
عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: به گفته شهردار تهران در جلسه علنی شورا، قرار بود مد جدیدی از حملونقل آنلاین از طریق «شهرزاد» به شهروندان ارائه شود، اما متأسفانه این طرح با ناکامی روبرو شد.
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در تذکری در زمینه حملونقل شهرداری تهران بیان کرد: طبق برنامه توسعه مدیریت شهری، قرار بود تا پایان سال جاری ۲۵ هزار دستگاه به چرخه حملونقل عمومی افزوده شود. از سال ۱۴۰۲، ۲۵۲ دستگاه ون تاکسی توسط سازمان تاکسیرانی تهران خریداری و به این مجموعه تحویل داده شده است. این ونها بدون دریافت مجوز از شورای شهر، ابتدا و پس از چند ماه تأخیر، به شاتلسرویس تحویل داده شدند؛ در حالی که طبق اظهارات شهردار محترم تهران در جلسه علنی شورا، قرار بود مد جدیدی از حملونقل آنلاین از طریق «شهرزاد» به شهروندان ارائه شود، اما متأسفانه این طرح با شکست مواجه شد.
او ادامه داد: در پی این موضوع، رئیس کمیسیون حملونقل شورا از شهردار تهران سؤال کردند و ایشان در جلسه، در برابر اعضای شورا و رسانهها اعلام کردند که این اقدام، طرحی نوآورانه است و قرار است شاتلسرویس از طریق «شهرزاد» فعال شود و مدلی جدید در عرصه حملونقل کشور ارائه گردد. ایشان از این تصمیم دفاع کردند. با این حال، این ونها یک سال در طرشت و یک سال دیگر در شهرک کاروان متوقف مانده و خاک خوردهاند و در مدت زمانی که به عنوان شاتلسرویس و همچنین در سفر اربعین مورد استفاده قرار گرفتند، بخش قابل توجهی از آنها دچار آسیب شدهاند.
امانی افزود: اخیراً شهرداری تهران ۱۱۷ دستگاه از این خودروها را از طریق قرعهکشی به متقاضیان واگذار کرده که تاکنون تنها ۴۰ نفر برنده اعلام شدهاند. قیمت اولیهای که کارشناسان رسمی دادگستری برای این خودروها تعیین کرده بودند یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان بوده که مقرر بود ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات به رانندگان پرداخت شود و ۸۵۰ میلیون تومان نیز آورده راننده باشد. اما در فراخوان دوم، شهرداری ناگهان قیمت را به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش داده است؛ آن هم برای خودرویی که یکونیم سال کار کرده و حدود دو سال بلااستفاده مانده و مستهلک شده و اکنون نیازمند تعویض باتری، شمع، وایر، لاستیک و بسیاری از قطعات مصرفی است.
علاوه بر این، ۱۷۰ میلیون تومان مالیات بر ارزش افزوده نیز باید پرداخت شود و حتی خلافیهای سه ساله خودروها نیز بر عهده راننده گذاشته شده است. پرسش اینجاست که با چه توجیهی، در طول یک سال، قیمت خودرویی که قرار بوده با تسهیلات و در راستای وظیفه توسعه حملونقل عمومی و نوسازی ناوگان فرسوده عرضه شود، تا این اندازه افزایش یافته است؟
به گفته او؛ ای کاش به هشدارها، دغدغهها و توصیههای دلسوزان، کارشناسان و همچنین تذکر رئیس محترم شورای اسلامی شهر تهران توجه میشد و شهرداری تهران خود را جایگزین بنگاهداران و بخش خصوصی در حوزه خرید و فروش خودرو نمیکرد. اکنون باید تأسف خورد که از میان ۲۵۲ دستگاه تحویلی سال ۱۴۰۲، پس از سه سال تنها ۴ دستگاه به رانندگان دارای ون فرسوده که امروز خودروهای آنها در حال آلوده کردن هوای شهر است تحویل شده است. این در حالی است که شهرهایی مانند مشهد و اراک، در همان سال ۱۴۰۲، تمامی خودروهای ون تحویلی را بلافاصله به رانندگان دارای ون فرسوده واگذار کردند.
اما شیوه و روشی که شهرداری تهران که خود را در تبلیغات پیشرو مدیریت شهری معرفی میکند در پیش گرفته، به داستانی پرچالش تبدیل شده است. رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران اضافه کرد؛ جالبتر آنکه از میان ۲۵۲ دستگاه، حدود ۱۰۰ دستگاه که ظاهراً سالمتر و کمآسیبتر بودهاند، جدا شده و اصلاً وارد فرآیند قرعهکشی نشدهاند و مشخص نیست چه برنامهای برای این بخش از ناوگان در نظر گرفته شده است.
در این میان، تعاونی ونداران شهر تهران با ۴۰۰ عضو فعال، از همان سال پیگیر تحویل خودروها بوده و حتی با برخی اعضای محترم شورا نیز مکاتبه و مذاکره کرده است؛ اما معلوم نیست چه اقدام مؤثری صورت گرفته است. اینجانب وظیفه خود دانستم که پس از سه سال، صدای این قشر زحمتکش را از تریبون شورا به گوش شهردار محترم تهران برسانم.
او گفت: لذا بر اساس بندهای ۳، ۸، ۱۴ و ۳۰ قانون وظایف شورای اسلامی شهر که شورا را مسئول حفاظت و حراست از اموال و سرمایههای مردم تهران میداند و ما را بهعنوان امین شهر موظف به نظارت بر حفظ داراییهای عمومی میکند به شهردار تهران رسماً تذکر داده میشود که این داراییها و سرمایههای مردم تهران را بیش از این دچار خسارت ننمایند و تمامی ۲۵۲ دستگاه ون را، در راستای نوسازی ناوگان و کاهش آلودگی هوا، در اسرع وقت، با قیمت تمامشده اولیه، با احتساب کاهش ارزش ناشی از آسیبها و خواب خودرو، و با ارائه تسهیلات مناسب، در اختیار رانندگان متقاضی قرار دهند و نتیجه اقدامات را در اسرع وقت به شورای اسلامی شهر تهران گزارش کنند.